100911,

11 September. Läskigt att det redan har gått nio år sedan planen krashade i WTC. Kommer ihåg den dagen väldigt tydligen faktiskt. Hade precis kommit hem från skolan och både mamma och pappa hade slutat tidigt och var båda hemma framför tv´n. Förstod egentligen inte så mycket just då vad som hade hänt, men det gjorde väl ingen. Dagen efter var det ett stort möte i gympasalen och alla höll en tyst minut. Det är läskigt hur livet för så otroligt många människor kan förändras så snabbt och vilka konsekvenser det sedan fick. Muslimer har i princip alltid blivit attackerade och påhoppade för vad de tror och tycker, men efter den 11 September har det vart helt insane. Jag tycker själv att det är välidgt fel. Man kan inte klandra ett helt folk för vad några personer som hade samma religion gjorde. Al quida är extremister och sådana finns inom alla religioner, även kristendomen, men det är USA inte så noggrana med att säga. Liksom, Adolf Hitler var kristen men ingen har anklagat kristendomen för förintelsen. Jag vet dock att han gjorde som han gjorde utan att skylla på bibeln eller sin religion, men på något sätt så tycker jag ändå att det är lite lika. Häromdagen läste jag i tidningen att det var några super kristna personer i USA som skulle bränna koraner för att "hedra" dom som dog idag för nio år sedan. Genom att kränka och förnedra en annan religion skulle de alltså minnas dom som dog då. Genom att kränka kommer man ingenvart, snarare genom att förstå och acceptera, och det är något som USA som land borde ta lärdom av.

Med detta säger jag trevlig lördag. Jag själv är upptagen på annat håll men skola, övningskörning och en massa måsten.
PUSS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0